dilluns, de maig 18, 2009

Bolívia - Potosí

A Santa Cruz vaig veure fotos de diferents llocs espectaculars de Bolívia, un dels que més em van atreure va ser aquesta ciutat, segons la Lonely Planet la ciutat més alta del món amb 4.060 m. He mirat a Internet i es la segona, després de Cerro de Pasco (Perú, 4.384 m.) i sense comptar amb Wenzhuan (Xina, 5.100 m.) pq no arriba als 5.000 habitants. Però independentment d'això, és un lloc espectacular i que no et deixa indiferent, les condicions climàtiques, l'escenari i la seva història el fan un lloc per fer-hi una parada. Famós per les seves mines, les mines de l'infern diuen, fins i tot hi ha una pel·lícula. I es que amb el descobriment de plata i diferents minerals al Cerro Rico, es van esclavitazar un munt de gent (indígenes i africans) per tal de treballar en condicions infrahumanes. Per descomptat van ser els nostres avantpassats espanyols, fins i tot hi ha un Déu o Gurú a dins de les mines per tal d'atemorir a la gent i fer-la treballar. Encara s'hi treballa es clar, i no crec que sigui amb magnífiques condicions, l'esperança de vida d'aquesta gent ronda els 45 anys. Tot això ho se pq m'ho van contar, no vaig voler visitar-les, es una "turistada", tot i que possiblement interessant.

Vaig pujar fins a dalt, on vaig veure les mines des de fora, vaig pujar fins al Cerro Pequeño per veure la vista, tot i que em va decepcionar pq era diferent a la que vaig veure al llibre de Santa Cruz. Després passejar pels seus carrers, que estàven animats per la celebració d'un col·legi, molt local i molt autèntic. Semblava estar passejant en una altra època... com molts llocs de Bolívia. I també vaig visitar les diferents esglèsies, on concretament la de San Benito em va agradar molt, les vistes per la tarda amb el Cerro Rico al fons, eren molt maques.

Carrers de Potosí

La plaça principal

Casa de la Moneda

Animació als carrers

Grups escolars

La gent anava seguint la comitiva

Balls ben folklòrics

De tota mena

Carrers plens de gent

Entrada a les mines

Pujant cap a dalt

Molta calor...

Miners petant la xerrada

Normes de seguretat

Hora de treballar

Pujant el Cerro Pequeño

Vistes des de dalt

Monument a les famílies mineres

Altres racons de Potosí

I més folklore!

Al voltant de la plaça

Esglèsia San Benito

A la posta de sol

I amb el Cerro Rico al fons

Bus cap a Uyuni

Poblets pel camí

Llames pasturant

Prop d'Uyuni


Notes

Dijous, 14 de maig de 2009
Palacio del Inca, La Paz

Segona mala experiència del viatge, m'han robat 50$!!! Vaig deixar les motxilles a la recepció de l'Hostal on m'hi vaig estar 7 nits (4 abans de Perú i 3 ara), per tal de no carregar-les fins a la nit que anava a Potosí. Per la meva desconfiança (el fill de la "duenya" i administrador era un capullo), vaig agafar tot lo de valor (iPod, mòbil, les dues càmares...), però em vaig deixar el típic cinturó de viatger amb 50$, tot per no carregar la motxilla petita, seré tonto! A l'anar a buscar les motxilles ni me'n hagués adonat si no fos pq estava tot regirat i fora de lloc, justa la fusta, faltàven els dollars que tenia per casos d'emergència. Estic convençut de que ha estat el desgraciat aquest, no se com haurà obert el mini candau, però està clar que me'ls ha robat. El vaig fer venir a l'hostal, la noia de la tarda es encantadora i juraria que no ha estat ella. Es graciós que tota l'estona l'empleada almenys deia algo i intentava aportar solucions, i el capullo que era el responsable, ni piu... no em va donar cap solució, així que aquest matí he fet denúncia. Son pocs diners però et fa ràbia que et robin així, hem anat amb un oficial i com que tampoc ho ha confessat, el citaran a la tarda. Almenys em quedo tranquil, s'haurà de moure i esperem que sigui veritat lo de que li poden posar una multa. La policia turística molt amable i eficient. També li he escrit una carta al capullo i ja li faré arribar... a comissaria m'he trobat 3 casos més de robatoris a turistes, uns també a l'habitació del seu hotel. Està clar que encara puc agrair que sols m'hagin robat un cop en 21 mesos! I pq em conec i soc cuidadós, ja que pel que em deien els oficials, la majoria fant riure i son culpa de la poca atenció dels turistes. De fet, tot plegat es culpa meva, per deixar diners en una motxilla que deixo unes hores a la recepció. S'ha d'estar ben alerta quan viatges, en tots els sentits.