dissabte, de novembre 03, 2007

Tibet - Carretera de l'amistat

No vull ser repel.lent, pero he flipat amb aquest viatge una passada! Ha estat una de les experiencies mes al.lucinants i aventureres que he fet. De Lhasa a Kathmandu, passant pel Camp Base de l'Everest. La majoria de turistes agafen un Jeep i fan un tour organitzat (100/200 Euros) de 5 o 6 dies fins a la capital de Nepal o tornant a Lhasa. I jo em pregunto... quina gracia te agafar un Jeep amb 4 guiris mes i que et portin als llocs? Quan pots fer-ho pel teu compte, agafant els autobusos locals, per la meitat de diners, i viure-ho molt mes... Shigatse (3.900 m.) es una de les primeres ciutats de la ruta, a 6 hores de Lhasa i es oberta, pel que no necessites permis. Arribo al migdia i em trobo un holandes que porta 8 mesos amb bicicleta des de Turquia! Ens passem tot el dia intentant aconseguir el permis per visitar el Camp Base de l'Everest, pero esta restringit a grups organitzats en 4x4 (Agencia de viatges), amb lo qual comensso a oblidar-me del tema. Decideixo anar a Tingri (4.390 m.), en teoria un altre poble obert, ja que des d'alli es pot veure l'Everest de lluny. Per la nit a l'habitacio em trobo amb un japones i s'apunta amb mi. El viatge super xulo, ple de tibetans autentics, amb els seus intruments, fumant com a carreteros i contemplant les primeres muntanyes nevades.

Passem pel primer "Check Point" i ens foten la bronca pq hem agafat un autobus local. Ja ens haviem posat al final de la ciutat de Shigatse, per tal d'evitar problemes i poder pujar al bus. Passem uns moments desagradables pero ens deixen seguir tirant. No se pq, pero ens deixen al poble de Lhatse, quan voliem anar a Tingri, pot ser pq es pensen que volem anar a l'EBC (tb es pot fer des d'alli), el cas es que tenim que pagar uns altres 75 Yuans pq ens porti un tio (ja que no hi ha autobusos) a Tingri, pel cami ens fem amic seu i ens diu que ens porta a l'EBC per 1400 Yuans els dos. Accedim i ens fem il.lusions, pero a l'ultim moment ens deixa tirats per un millor client. Llavors preguntem per alli i ens diu una dona que hi ha la possibilitat d'anar-hi amb moto!!!! Una passada!! Per sol 400 Yuans, abrigats fins a l'ultim dit del peu, passant per una carretera clandestina, sense pagar l'entrada i tenir el permis! La veritat es que el viatge va ser molt dur, la carretera era molt dolenta, fins i tot la meva moto va caure dos cops! Pero l'experiencia diferent i gratificant veure d'aprop el Mont Everest, Qomolangma en tibeta. Al no tenir permis ni ticket d'entrada no es van atrevir a dur-nos al Camp Base (5.300 m.), ens vam quedar a 7 Km., pero molt xulo veure-ho d'aprop, es una muntanya i aqui amb lo altes que son totes, es una mes. Pero es facil emocionar-te pensant el que significa aquesta muntanya de 8.848 m. i les mil aventures que ha viscut amb la gent que ha intentat pujar-la.

Aquella nit vaig dormir plegat, bonic despertar-se amb el sol sense rellotge, i veure altre cop l'Everest de lluny i el Cho Oyu (8.153 m.). Seria l'ultima vegada, altre cop ens posem al mig de la carretera i a esperar algu que ens porti a la frontera amb Nepal. Ens hi posem a les 11h i parem a cada cotxe que passa, a les 14h un Jeep amb 3 tibetans ens agafen a un bon preu. Escoltem musica tibetana (tinc que aconseguir aquest CD) i parem al port de Gyatso-la (5.220 m.), on veiem la millor vista de l'Himalaya tibeta, i altres pics de vuit mil, com el Shishapangma (8.012 m.). Passat Nyalam (l'ultim poble tibeta), ens trobem amb una carretera en obres que fa por, en una vall altissima i on tornem a veure el verd del arbres. Dormim a Zhangmu (2.300 m.) i creuem la frontera a peu (es la primera vegada que ho faig). I poc despres agafem un bus que ens dura a Kathmandu (1.300m.), el Yuji es pitjor que jo i veient com tots els turistes se'n van amb 4x4, nosaltres agafem un bus ple de nepalis, com canvia la cosa i t'adones que et trobes al subcontinent indi, l'olor a curry, el bus ple a besar, pot ser hi ha mes gent a dalt del bus que a dins! En 7 hores arribem a la capital, maquissim el trajecte i el contrast de pais.

Yaks pel cami

Tingri

La vista des de Tingri. L'Everest a
l'esquerra i el Cho Oyu a la dreta

Una nena jugant pels carrers

Yuji, mai oblidare aquest viatge

Les muntanyes de bon mati

L'Everest encara no veia el sol

A punt de marxar

Abrigats era poc

Jo amb la moto

Paradeta per dinar, noodles!

Falta poc...

Ja el veiem!!

Qomolangma

I amb moto!!!!

8.848 metres

I jo vaig arribar a 5.300 m.

En Yuji, jo i l'Everest

Torne'm-hi, el viatget de tornada va ser dur

Poblets pel cami

Nens

Abrigat amb una tovallola pel fred!

Tibet

Carretera de tornada

Nens a Tingri

Altre cop a la carretera

Vianants a Tingri

El port de Gyatso-la

La vista la mes xula del Tibet

Shishapangma

Foto per emmarcar

Arribant a la frontera amb Nepal

La primera vegada que creuo una frontera a peu

El pont de l'amistat

Quin contrast!

El paissatge nepali super diferent

Un petit accident entre busos

Carrers de Kathmandu

Kathmandu

Thamel

Notes

Dilluns, 29 d'octubre de 2007
6.30h del mati, carrers de Lhasa

Son les 6.30h del mati, els carrers de Lhasa estan totalment buits i es fosc. Em pujo en autobus amb musica tibetana a tope, amb l'esperanssa de que es pleni i anar cap a Shigatse. Sincerament aquesta es una de les coses que mes m'agraden de viatjar, esquivar les rutes turistiques o si mes no arribar-hi pels mateixos mitjans que la gent local. Un autobus ple de xinos o de negritos, ara tibetans... compartir amb la gent, patir la musica a tota pastilla o la gent fumant en un autobus super petit. Les finestres tancades a 40 graus, impossible dormir en els seients malgastats... pero l'experiencia no te preu, m'encanta!! Pot ser soc una mica raro, pero gaudeixes molt mes com es el pais i sempre acabes per trobar-te alguna sorpresa. Impossible en un tour organitzat.

En busca del Camp Base

Cherie ha dit...

hi, Jordi, I saw your messege on my blog.
I am going to add new page elements of ways to see my pictures on the right column of my blog. You can check it later.

It snows today, first snow of this year!

Anònim ha dit...

Que bé t'ho passes punyetero, em comences a donar una certa enveja. Fins i tot a mi m'estant entran ganes de viatjar. I això que com saps em costa un munt sortir de Castelldefels.
De fet, es com si estigués viatjant una micatona amb tot el munt de fotos i experiències que expliques en aquest blog tant collonut.
P.D: No cal que expliquis que vas d'il.legal, que a la Remei li donarà un sincope.